Ви читаєте авторський матеріал. У редакції може бути інша думка.

Найкращий коментар Ютуба. Скільки тут жарту, а скільки правди, подивимося далі.

Зазвичай нам кажуть, що ціна палива піднялася, тому що:

  1. Підвищилася вартість бареля нафти
  2. Гривня впала
  3. 1 євро за літр — економічно обґрунтовано

Перевіримо кожну відмовку.

1 — Нафта подорожчала

Бензин роблять з нафти. Піднялася ціна на «чорне золото» — підвищилася вона й на паливо. Логічно. Питання інше:

Чому вартість палива НЕ падає, коли знижується ціна за барель, як було у 2018 р.?

З 86 до 51 USD за жовтень-грудень

Почнемо з основ: 1 барель = 159 л

Гугл каже, що зі 159 л нафти отримують ~100 л бензину. Можна подумати: «Зі 159 л отримати 100 — непогано». Непогано. Тільки неправда.

Реальність перегону нафти на бензин:

  • Росія: 10-15% (~24 л пального)
  • Європа: 25-35%
  • США ~50% (~75 л)

Зрозуміло, що чим більше палива виходить під час перегону, тим вигідніше виробникові і тим нижчу він може ставити ціну на продаж. Така різниця США й Росії визначається двома факторами:

  1. Різною щільністю сирої нафти та вмістом у ній сірки. Наприклад, у Росії виробляють 6 видів нафти, що відрізняються за складом. Тому під час переробки отримують різний обсяг бензину, хоча нафта — російська.
  2. Різними методами обробки. Говорити, що зі 159 л нафти виходить 100 л бензину вкрай самовпевнено — це той окремий випадок, який не грає ролі, тому що рідко трапляється. У США технологічне виробництво, тому і вихід з нафти в паливо більше.

Бензин в Україні — з Росії (або Білорусі, що не важливо, оскільки виробничі потужності ті ж самі), так що ми споживаємо паливо гіршої якості через застарілі методи обробки*.

* Гірша якість проявляється, перш за все, в очищенні. У нашому паливі кількість води може доходити до 30%. Виходить, що на третину ми платимо за воду. У результаті автомобіль більше «їсть», а водій заправляється частіше, ніж власник такої ж машини в Європі.

«Хіба ми купуємо вже перероблену нафту? У нас же є свої заводи»

Ви маєте рацію. В Україні працюють 2 НПЗ (нафтопереробні заводи): у Кременчуці та Шебелинці. Забезпечують лише 10-20% ринку, тому споживачі від їх роботи нічого не виграють. Раніше НПЗ було 7, але 5 закрилися, тому що вимагають модернізації.

Тепер з’ясуємо, що входить у вартість 1 л бензину на заправці:

  • нафта — 30%
  • логістика, зберігання — 15%
  • акциз — 0,2135 євро/л (~ 6,6 грн/л)
  • ПДВ — 20%
  • націнка АЗС — 8-13%

Якщо нам кажуть: «Паливо подорожчало, тому що нафта піднялася», то логічно, що вартість на заправках повинна чітко коригуватися з УСІМА стрибками на світовому ринку.

Перевіряємо:

За вересень-жовтень 2018 р. ціна «чорного золота» марки Brent зросла на 10%: з $78 за барель до $86.

Стрибок марки Brent у вересні 2018

У собівартості літра бензину — 30% нафти. Тобто, за ціни 30 грн за літр нафти там на 9 грн. Подорожчання на 10% — це 9 копійок.

Висновок:

  • У жовтні бензин мав піднятися на 9 копійок через зміну вартості нафти на світовому ринку

Зі зниженням така ж логіка: якщо з жовтня до січня ціна «чорного золота» так сильно впала, то ми повинні побачити на стелі відображення. Чому так не відбувається?

А) АЗС України закладають ризики у вартість. Вони не люблять часто змінювати ціну на бензин, адже так складніше планувати діяльність. Тому оператори замість 10 маленьких змін корегують ціни 1 раз, коли зміни накопичуються.

Б) Тому що на вартість впливає ще й позиція національної валюти. Це друга «відмазка».

2 — Гривня впала

Нафту купують за валюту + акцизний збір в Україні в євро. Тому нам кажуть:

  1. Так, ціна на бензин зросла — а ви бачили, як нафта підскочила?
  2. Так, вартість бензину збільшилася — так курс же злетів!

Покличемо в судді математику й перевіримо. 2014 рік:

«Чорне золото» впало до кінця року зі 115 доларів до 55 за барель

У цей же період курс:

Динаміка курсу гривні до долара

$1 = 8 грн. 1 барель = $115. Отримуємо вартість бареля на початку 2014 р.:

8 х 115 = 920 грн

Через рік (на початку 2015 р.):

  • $1 = 17 грн
  • 1 барель = $55

Вартість бареля:

17 х 55 = 935 грн

Майже однаково! Внутрішній ринок України залишився без змін. Дійсно через курс гривні бензин не подешевшав під час падіння нафти. Логічно. Тоді переходимо до третьої відмовки:

3 — Ціна на паливо 1 євро економічно обґрунтована

Порівняємо й підключимо логіку.

7 брендів — особливі умови на авто в розстрочку

США

Ціни на пальне в США на 04.02.2019

Візьмемо середнє значення 2,3 долари за галон. У галоні 3,785 л:

2,3 / 3,785 = 0,6 дол./л
0,6 * 27,5 (курс валюти) = 16,5 грн/л

США. Середня зарплата — 3 500 доларів на місяць (це 96 000 грн). Бензин — 16,5 грн/л.
Україна. Середня зарплата — 10 000 гривень на місяць. Бензин — 30 грн/л.

Якщо водій на місяць заправляє 100 л, то:

  • в Америці він витрачає 1,7% від щомісячного доходу
  • в Україні — 30%

Ви заперечите:

«Дуже коректно порівнювати з Америкою — у неї своя нафта. Звичайно, там дешевше»

Справедливо. Тоді зайдемо з іншого боку — розберемо, з чого складається їхній літр пального:

  • Податки ~21% (запам’ятайте!)
  • 70-75% — сира нафта
  • Переробка — 6-10%
  • Логістика — 5%

А тепер робимо фокус — від 1 літра за ціною 16,6 грн віднімаємо всі ці відсотки.

  • Отримуємо 3 грн. Це націнка АЗС

В Америці із середньою зарплатою в 96 000 гривень на місяць бізнес в особі заправної станції заробляє 3 грн на літрі. Запам’ятайте цей показник!

Інші витрати: закупівля, логістика, зберігання, податки вже увійшли (!) до вартості бензину. 3 грн — дохід компанії. Ці гроші йдуть на виплату американських зарплат, розвиток мережі АЗС та ін. Американську АЗС влаштовує дохід у 3 грн на літрі. Ок.

Візьмемо інші країни

Ізраїль

1 л = 5,83 шекеля, 1 шекель = 7,5 грн
5,83 х 7,5 = 43,72 грн/л

Дорожче, ніж в Україні, але Ізраїль — дорога країна апріорі. Середня зарплата в Ізраїлі 10 000 шекелів.

10 000 * 7,5 (курс гривні до шекеля) = 75 000 грн/міс.

Якщо водій заправляє на місяць 100 л, то витрачає на це:

  • 6% місячного доходу (нагадаємо: США — 1,7%, Україна — 30%)

Якщо розібрати, що входить в 1 л, як ми робили для США, то побачимо, що націнка АЗС становить 8-10%. Це 4 грн на літрі (проти 3 грн у США). Подивіться, як цікаво:

  • США виробляє нафту, податки — 21%
  • Ізраїль імпортує, податки — 62%

А націнка від АЗС приблизно однакова. Тому що приблизно рівні середні зарплати й рівень життя в країнах. Думаю, ви вже зрозуміли, до чого це. Можемо взяти будь-яку країну Європи: Німеччину, Швейцарію тощо.

Отримаємо націнку від заправників у районі 3 грн на літрі. І побачимо, що 100 л — це до 10% щомісячної зарплати.

Яка націнка АЗС в Україні?

2,5-5 грн.

  • Бізнес в Америці, у якого витрати в доларах, високі соцвиплати і зарплати, ставить націнку в 3 грн і радіє
  • Бізнес в Ізраїлі ставить 4 грн і задоволений
  • Бізнес в Україні: платить ПДВ у гривні, більшість витрат у гривні, зарплати й соцвиплати в гривні... ставить 3-5 грн на літрі

Висновок зробіть самі, будь ласка.

Підсумки без емоцій:

  1. Ціна на бензин залежить від вартості «чорного золота» на світовому ринку. Її частка у вартості на заправках — 30%.
  2. Ціна на бензин залежить від курсу гривні до долара та євро, тому що закупівля у валюті та акциз — у євро.
  3. Націнка АЗС на рівні США та Ізраїлю. Чи може компанія в країні з таким рівнем економіки ставити націнку, як така ж компанія в Америці, у якої витрати в рази вищі? Питання без відповіді.
  4. Акциз 22% (6,6 грн/л) — дорожній збір. Гроші повинні йти на ремонт доріг. Проблема: споживач не бачить прозорого звіту про витрату коштів, зате бачить стан доріг.
  5. Вдумайтеся: 6,6 грн на літрі. За рік українці купують ~ 2 млн т бензину (у тонні 1 351 л). Отримуємо 2,7 млрд літрів. Та помножимо на 6,6 грн…

Що робити? У мене є 3 пункти — виходи з ситуації. Але зараз мене цікавить ваша думка. Як ви вважаєте, що робити, щоб платити за бензин не було так боляче? Пишіть у коментарях.