Хотів сказати, що на навчання зараз бум, але ви самі бачите тенденцію.

  • Скільки курсів в Фейсбуці?
  • Скільки онлайн-шкіл і академій відкрилося?
  • На які тренінги вас запросили тільки на цьому тижні?

Декого таке розмаїття відштовхує, а хтось з головою пірнає в навчання, поглинаючи все, що бачить. У статті дивимося як отримати користь в обох випадках.

Відповідаємо на 2 питання:

  1. Як правильно вибрати тренінги?
  2. Як отримати користь від навчання?

I — Як вибрати курси?

В мене 7 критеріїв.

1 — Викладач

Неважливо, чи відомий він — важливо, чи викладач він!

А) Подивіться відео з тренером.

Якщо такого відео (промо або шматка заняття) немає на сайті заходу — це поганий знак.

Що оцінювати? Мову і подачу. Якщо він ааакає, збивається, невірно будує речення — вам потім з цим мучитися.

«Кидала навчання через те, що один викладач повільно і манірно говорив, у іншого був нервовий тик (всі ми люди, але на мене це вплинуло)»

Відгук слухачки маркетинг-академії.

«Так дратувало, як він махав руками, що я просто не чула, що він говорив, і кинула тренінг»

Заявила слухачка курсу з косметології.

Кваліфікація лектора може бути високою, але якщо він не «зайшов» (ну, не ваша це людина), то не допоможе ні якісно пророблена програма, ні комфорт аудиторії.

Б) Оцініть практичні навички.

Ще відгук:

«Дивно було б йти на курс з SEO до тих, кого немає на першій сторінці видачі»

Опису «Такий-то досвід, в таких-то компаніях працював» НЕДОСТАТНЬО.

Потрібні не компанії, а проекти і результати (в ідеалі, якщо їх описали у вигляді кейсу, а не через сухі показники, коли незрозуміло, звідки вони взялися).

Люди втомилися від переказування книг зі сцени. Зараз в ціні тренери з практичною кваліфікацією — вони руками роблять те, про що курс ведуть. Акцент на «роблять», а не «робили». Це важливо! Є гастролери — вони тільки виступають. Але матеріал старіє, коли не живиться свіжою практикою — тоді велика небезпека вибрати курси з неактуальною інформацією.

2 — Програма

Немає хороших чи поганих програм. Є ті, які підходять вашим завданням.

Що оцінювати?

А) Опис.

  • Які питання обіцяють розглядати?
  • Які кейси?

Чим детальніше опис, тим вищі шанси отримати якісну програму. Це стосується і назви курсу. Приклади з Гугла — спроба вибрати курси для жінок:

  • Трансформація на щастя
  • Грація розкішної жінки
  • Ваше ідеальне знайомство
  • Зцілення жіночністю
  • Особиста влада

Чим незрозуміліша назва, тим більше шансів, що і тренінги такими ж будуть. Спірний лайфхак від Катерини — стартапера:

«Обираю щось не заїжджене. Якщо бачу «ви отримаєте в подарунок чек-лист... ви навчитеся аналізувати це..., ви зможете самі налаштувати те і те». Відразу ясно, що буде суцільна теорія, 80% якої у вільному доступі»

Б) Насиченість практикою.

Чи закладена в навчання практика? Щоб вибрати курси з копірайтингу, дивлюся сайт однієї академії і бачу, що у них 3-годинні заняття розділені на 2 частини:

  1. Наприклад, тема заняття «Сторінка про компанію» — розглядають процес розробки саме цього виду тексту і його особливості.
  2. Показують погані і хороші приклади сторінок з докладним аналізом текстів.

Я розумію, що друга частина — практика. Плюс мені кажуть, що до кожного заняття напиши текст по темі, який перевірить викладач. Добре! Навіть якщо «домашку» я з якихось причин пропущу, то отримаю порцію практики на заняттях.

Оцініть курс за різноманітністю практики (чим більше, тим цікавіше навчання):

  • тести
  • тренажери
  • пір-групи — групи рівних (підбирають учасників з однаковими інтересами і можливостями. Вони контролюють завдання один одного, влаштовують мозкові штурми). Потрібен куратор від закладу, інакше активність буде нульовою.

На жаль, щоб вибрати курс і не пошкодувати, на цьому етапі ми можемо тільки довіритися обіцянкам навчального закладу. Або спробувати оцінити через відгуки.

3 — Відгуки

«На ті, що скринами на лендосах — взагалі не звертав увагу»

Розповів товариш, описуючи вибір курсу з SEO.

Суперечливо. Тут питання в доказах чесності. Перевіряємо:

А) Відгук з фотографією (справжньою, а НЕ з фотостоку).

Б) З детальним підписом автора: ПІБ, посада, місто, контактні дані:

«Я шукаю автора відгуку в соц.мережах і уточнюю, чи він залишив цей відгук і чи правда те, що в ньому написано»

В) Чи є у відгуку конкретика і результати або тільки емоції?

«Читаю відгуки, щоб знайти в них, як ретельно лектор перевіряє практичні завдання»

Поганий знак, якщо кругом вода:

Бачите? Самі прикметники і нуль конкретики.

Добре — відгук про навчання підкріплений відео:

Лайфхак:

«Вивчаю відгуки не на оф.сайті, а на зовнішніх ресурсах. Довіряю Фейсбуку (там рідко накручують відгуки) і сторінці компанії в Google My Business. В останньому часто йдуть війни між конкурентами, тому я дивлюся профіль автора - залишав він відгуки у інших компаніях або зареєструвався тільки щоб тут негативний «наваяти»

4 — Сайт освітнього закладу

Сучасний? Зручний? Якість веб-ресурсу побічно показує рівень закладу і, відповідно, курсів, хоча на перше місце цей критерій я б не ставив.

«Багато відкрив сайтів, на них було дуже багато написано всього, навіть не хотілося читати ... я подумав сеошникі навіть не можуть оформити сайт, чому вони можуть навчити?»

5 — Розклад

Звертайте увагу на варіативність (тренінги проводять і в будні, і у вихідні, і вдень/ввечері). Гнучкість розкладу показує, що у закладу є ресурси.

Значить, так само серйозно вони і курс зробили: підібрали викладачів, програму, обладнання.

6 — Навчальні матеріали

Що йде до занять?

  • Конспект. Докладний або у вигляді поверхневої презентації з тезами? Тоді практичної користі немає.
  • Відеозаписи. Якої якості (наприклад, запис з декількох камер, а не статична картинка, від якої через 30 хвилин голова болить)? Чи безстроковий доступ?
  • Консультації тренера. Скільки? Платні?

Задайте ці питання представникам школи, щоб вибрати курси один раз і надовго.

7 — Комфорт навчання

Оффлайн.

Порівнюю 2 школи, дивлюся фотографії на сайтах:

  • В першій люди сидять за порожніми партами (з задніх парт проблемно дивитися презентацію на екрані і «ручної» практики не буде)
  • В іншої — перед комп'ютерами. І розумію — різний рівень шкіл.

Мій колега приходить в школи, оцінює меблі, чи є кава-машина (дрібниця, а приємно). Коли доводиться обирати курси на 3-4-6 місяців, комфорт повинен бути абсолютний.

Онлайн:

  • Якість трансляції. Як заклад гарантує (і чи гарантує) безперебійну трансляцію? Хто проходив навчання онлайн, знає, яка це може бути проблема. Якщо я читаю, що у академії відразу 2 провайдери, то це величезний плюс в карму. Зручно, коли трансляція з кількох камер і є співробітник, що перемикає їх.
  • Якість запису. Попросіть у школи запис першого заняття або його частини і перевірте відгуки та коментарі до нього.

Висновки до першого розділу

Знайти тренінги і школу, які б відповідали всім критеріям — нереально. Але ви можете вибрати курси за максимальною відповідністю. І навіть такий підхід не гарантує результат! Тому що є другий розділ:

II — Як вчитися, щоб отримати максимум?

Знову 7 критеріїв:

1 — Раціональний вибір захода

Люди розчаровуються, тому що до навчання не розуміли, на що йдуть.

  • Вебінар (web-based seminar) — інтернет-семінар (частіше до двох годин, іноді з практичною частиною, деякі сервіси дозволяють впровадити для учасників тести).
  • Семінар — груповий розбір практичних завдань.
  • Майстер-клас — викладач робить, аудиторія бере участь.
  • Тренінг — аудиторія робить, викладач бере участь. На тренінгу з копірайтингу ви повинні писати. На тренінгу по переговорам — говорити. І так далі. В іншому випадку це НЕ тренінг.
  • Курс — системна (закінчена) серія занять за напрямом.

Тому дивно читати негативні відгуки в стилі «навчання не сподобалося, було мало практики, не рекомендую», коли заявлявся формат — лекція. Або «рваний темп, постійно змушували виконувати вправи» (це про тренінги!).

2 — Чітка постановка мети

- Мені не сподобалося. Я потрапила на шоу.

- Так це було очевидно ДО початку.

Ви прочитали діалог в коментарях під постом про «концерт» Тоні Роббінса в Москві. Спікер винен в тому, що не відповідав чужому очікуванню.

На курсі людина говорить: «Я тут для загального розвитку». І я розумію, що домашніх завдань від неї не побачу, але це нормально. Вона прийшла для своїх цілей.

  • Хтось хоче вибрати курси, щоб змінити професію
  • Хтось приходить на тренінг за спілкуванням
  • Хтось — за емоційним поштовхом

Визначтеся з метою ПЕРЕД тим, як вибрати курси і аналізувати тренера і програму. Тоді дисонансу не буде.

Відгук мого друга про виступ Брайана Трейсі:

«Знаєш, нічого видатного в плані інформації він не сказав, чого б я не знав або не міг додуматися. Але це людина, від якого пре енергія. Він заряджає. Для мене це поштовх місяці на 2-3 і я вважаю, що воно того варте»

Усе. Ніяких проблем. Людина знає, що йде за емоцією, а не за знаннями. А якби він прийшов на цей тренінг за методиками збільшення продажів, то пішов би розчарований.

3 — Конкретний проект

Ідіть на навчання з конкретним проектом. Коли я чую від студента: «Я без проекту», то точно знаю, що результати у нього будуть гірші.

Ефект отримують ті, хто перекладає інформацію на власну ситуацію. Вони не тільки конспект записують, але і ідеї. А ідеї приходять, коли ти слухаєш викладача, його приклади, а в голові власна ситуація.

І навчання стає безперервним мозковим штурмом. Дуже ефективно!

4 — Довіра до викладача

Говорили про це в першій частині — потрібно вірно вибрати курси. Але бувають ситуації, коли не людина вирішує, куди йти, а її направляють. Я бачив таких людей. Вони переконані, що прийшли дарма, що «я і так в темі, нічого нового не впізнаю».

Не повірите — і не дізнаються! Ми знаходимо те, що шукаємо. Завжди.

  • Якщо ви прийшли з настроєм, що нічого не дізнаєтеся — так і буде. Тому що мозок направляє свідомість.
  • Якщо ж прийшли з метою отримати знання, то мозок шукає рішення для цієї мети.

Довіряйте викладачеві. Навчайтеся з настроєм, що від нього може бути користь. Тоді її отримаєте. Як? Якщо, наприклад, у вас з ним один рівень експертизи? Дивіться наступний пункт.

5 — Активне навчання

Деякі учасники семінарів і тренінгів приходять відсидітися. Чому вони не отримують результату?

Тому що тренер для них — балакаюча голова. У нього є знання, досвід, підготовлений матеріал. Але він НЕ може і НЕ має «запихати» це в голову учасника. Він тільки ПРОПОНУЄ знання. БАЖАТИ повинен учень.

А) Конспектуйте. Навіть якщо дають електронний або роздрукований конспект. Конспектуйте. Так ви краще запам'ятаєте матеріал і при написанні з'являється більше ідей, ніж при пасивному слуханні.

Б) Задавайте питання.

В) Просіть наводити приклади.

Г) Беріть участь в обговореннях.

Це і є навчання.

6 — Повторення

Знайдіть на наступний день після заняття 30 хвилин і пройдіться по конспекту. Повторення кратно збільшує розуміння і засвоєння матеріалу.

7 — Практика

Нема в навчанні сенсу, якщо ви не застосовуєте знання на практиці. І чим швидше, тим краще.

  1. Ідіть на тренінги, які потрібні вам по роботі. Інакше інформація відкладеться десь в голові, але більшу частину ви забудете або не засвоїте.
  2. Відразу практикуйте. Копірайтинг — пишіть. Продажі — продавайте. Ораторське — кажіть. Тут як з іноземною мовою: в пасивному вивченні її осягати можна роками, але як тільки вона потрібна по роботі і стикаєшся з нею щодня, справа прискорюється.

Підведемо підсумки:

  • Вчіть те, що вам потрібно, а не те, що безкоштовно :)
  • Вчіться у того, кому довіряєте і симпатизуєте
  • Вчіться за програмою, яка «закриває» ваші робочі або життєві завдання
  • Вчіться активно, а не відбувайте номер

Ділове життя — ескалатор. Він їде вниз, а ми по ньому піднімаємося. І знання — це рух. Як тільки зупиняємося — з'їжджаємо вниз. Тому вчіться і врахуйте розглянуті критерії, щоб вибрати курси з користю.